donderdag 19 augustus 2010

Verkoopstyling: de nieuwe stijl van verkopen.


Uw woning staat te koop. U gaat naar de makelaar die de woning taxeert een vervolgens op huizensites en misschien wel in huizenkranten plaatst. En dan?

Tja wat gebeurd er dan eigenlijk? "Afwachten" zullen de meeste mensen zeggen, "Hopen dat mensen je woning vinden". Maar is dat nu echt alles wat we eraan kunnen doen?


Ik ben er van overtuigd dat er zeker meer is wat we kunnen doen om de verkoop van woningen te versnellen. Maar om dit te begrijpen moeten we eerst kijken naar het proces wat de koper doorloopt: De zoektocht naar een nieuwe woning begint in 80% van de gevallen op het internet. Potentiele kopers gaan vaak naar sites als Funda of Jaap om op zoek te gaan naar de woning van hun dromen. Nadat de verschillende zoekcriteria aangegeven zijn komen de woningen tevoorschijn. 

  • Het eerste waar potentiele kopers dan naar kijken zijn de foto's. Dat vormt de eerste indruk
  • Wanneer de eerste indruk aanspreekt zal de potentiele koper het voor- en achteraanzicht  de ligging en eventueel de achterom gaan bekijken. Hierdoor wordt de tweede indruk gevormd. 
  • De derde en laatste indruk krijgt de potentiele koper bij de bezichtiging van de woning.

  
De eerste indruk is van doorslaggevend belang bij het wel of niet maken van een bezichtingsafspraak. Geen bezichtiging, Geen kopers! Maar daar gaat het nou juist vaak mis. Woningen worden niet op de juiste manier gepresenteerd. En dan komt verkoopstyling van pas.

Verkoopstyling betekent niets meer en niets minder dan een woning aantrekkelijk maken voor de potentiële koper. De sterke punten en unieke kenmerken van uw woning worden benadrukt en de woning wordt zo ingericht dat iedereen zich hierin kan verplaatsen. Wellicht minder persoonlijk maar wel verkoopgericht. En verkopen, dat is tenslotte waar het om gaat.

In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië worden huizen al jaren succesvol verkocht met behulp van Verkoopstyling. In Nederland wordt Verkoopstyling ook steeds bekender onder andere door diverse woonprogramma's zoals 'De TV Makelaar' en 'De Huisdokter'.

Uit recent onderzoek door House of KIKI blijkt dat zelfs 70% van de woningen die langer dan 1,5 jaar te koop staan, binnen drie maanden worden verkocht na verkoopstyling. 

Er is dus zeker meer wat we kunnen doen om de verkoop te versnellen. En hoe eerder een woning verkocht wordt hoe meer kans op een goede prijs.

1 opmerking:

  1. Ik ben zelf een huis -door Boost ingericht- helemaal doorgelopen: Alle kamers aantrekkelijk ingeright, warm, licht, gezellig. Ik voelde me helemaal thuis!
    "Staging"/Verkoopstyling is voor veel mensen moeilijk, maar Boost brengt doorslaggevend belang naar binnen!

    BeantwoordenVerwijderen