donderdag 19 mei 2011

Verkoopcoach presentatiedienst Baarlo

De afgelopen weken ben ik onder andere bezig geweest met de verkoopcoach presentatiedienst van een woning in Baarlo. In de buurt van Venlo en Maastricht.

Het ging als volgt: allereerst ben ik er geweest voor een intakegesprek en heb ik stylingtips gegeven. Later ben ik terug geweest en heb ik in ongeveer 1,5 uur de puntjes op de i gezet en ben ik foto's gaan maken om de woning op zijn best te presenteren. 
Terug op kantoor heb ik de teksten voor de woningsites als Funda en Jaap geschreven, de plattegronden uitgewerkt en de brochures opgesteld. Inmiddels is dit alles afgerond en is de verkoop van de woning gestart Zie hier de gehele Funda advertentie.

Het ging om een schitterende vrijstaande woning met een gigantische dubbele achtertuin. Wat houdt een dubbele tuin nu in zou je denken. Aan de achterzijde van de woning (de zuidzijde) grenst de eerste achtertuin. 

Via een hekje kom je bij de Bosbeek uit en een bruggetje hier overheen leidt je naar de tweede achtertuin. Op de onderstaande foto zie je goed hoe ver het huis staat ten opzichte van het uiteinde van de tuin.


Het huis zelf is ook erg mooi en vooral ook praktisch qua indeling. Hier nog een paar foto's:

voorgevel
achtergevel
zithoek
woonkamer
slaapkamer


 




donderdag 5 mei 2011

Door het oog van koper

In deze blog gaan we na waar een potentiƫle koper van een woning naar op zoek is. Wanneer je dat door hebt ga je je te koop staande woning met andere ogen bekijken en kun je waar nodig het een en ander aanpassen of aan laten passen om de verkoop te bevorderen.

De termen die woningzoekenden gebruiken wanneer je vraagt naar hun wensen zijn:
  • Netjes
  • Ruimte
  • Licht
Netjes: een opgeruimd huis wordt sneller geassocieerd met een goed onderhouden huis. Het is belangrijk dat kopers de woning kunnen zien en niet afgeleid worden door allerlei spullen. Dit geld voor elke ruimte dus ook voor de sanitaire ruimtes. Tegelijkertijd staat dit in verband met ruimte. Wanneer een woning niet te vol staat en netjes is oogt deze automatisch ruimer.
Ruimte: een van de belangrijkste wensen van kopers. Het is dan ook belangrijk om een woning zo ruim mogelijk te presenteren. Dit doe je door na te gaan welke meubelstukken nodig zijn. Overbodige spullen kunnen beter opgeborgen worden. Een "volle" woning geeft een indruk van weinig ruimte.
Zorg ervoor dat potentiĆ«le kopers gemakkelijk door de ruimtes kunnen lopen en ze niet geblokkeerd worden door meubelstukken. Verder oogt een donkere ruimte kleiner dus je donkere wanden kunnen beter in een neutrale lichte kleur geverfd worden. 
Licht: de meeste mensen houden van licht en zijn dan ook op zoek naar voldoende daglicht in een woning. Het is dan ook belangrijk om het licht niet te blokkeren. Ga bijvoorbeeld eens na of er donkere overgordijnen hangen en haal deze weg. 

Deze punten zijn zeer belangrijk om op te volgen voor bezichtigingen en nog belangrijker voor de foto's. Foto's bepalen of een koper een bezichtiging aanvraagt of wegblijft. Op foto's komt een ruimte snel rommelig over. Het kan helpen om eens een foto van een ruimte in je woning te maken en deze te bekijken. Op die manier kijk je door de ogen van de koper en vallen storende objecten eerder op. 

Denk niet te snel: "daar moeten ze maar doorheen kijken" want dat blijkt erg moeilijk. Een woning verkocht krijgen is niet zo vanzelfsprekend in deze tijd dus is het zaak om alles op alles te zetten om de woning goed te presenteren en er iets speciaals van te maken.

Al met al blijft het vaak moeilijk om je eigen woning met neutrale blik te bekijken. Het kan dan ook heel verstandig zijn om hier een verkoopcoach of verkoopstyliste voor in te schakelen. Een buitenstaander, gespecialiseerd in het presenteren van te koop staande woningen.